Direktlänk till inlägg 18 december 2013

Bokleveransen-

Av Ulrika - 18 december 2013 11:03

Jag blev så lycklig när avin damp ner i brevlådan- äntligen är mina efterlängtade böcker här! Som jag har längtat, jag började nästan förtvivla- tänk om de inte kommer till jul?! 

Nu tänker såklart den som inte känner mig att jag tänkt ge bort hårda paket i år- men icke!! Bokleveransen är en avgörande del i illusionen om vad jag tror att min julledighet skall handla om. Jag ser det framför mig, i lite softad och gyllene ljussättning:

Jag sitter uppkrupen i vår stora fåtölj. Dagens aktiviteter avklarade, lägenheten städad, barnen nattade. Lugnet råder. I bakgrunden lite klassisk musik/ kyrkliga carols. På sidobordet en kopp rykande te och en assiett med fruktbollar (min nya favorit- man tar torkad frukt, en drös, och en näve nötter och pumpafrön, kör det i matberedaren (nej, inte mixern- varje husmor med hög svansföring äger en matberedare) till en massa som man sen formar små bollar av, och eventuellt ringlar lite mörk choklad över)

...alltså, en assiett med ett par tre fruktbollar (med choklad, det är ju jul). Jag har en mysig storkofta och mjuka sockar och mitt nytvättade hår är uppsatt sådär lite slarvigt, med några slingor som ringlar sig ner över axlarna (hey! det är min fantasi, mitt hår kan ringla sig och locka sig till Haparanda, så det så!!) 


Där sitter jag nu med engod bok i knät, i frid och stillhet, kan tillgodogöra mig varje ord, mening, undermening, stanna upp, reflektera, bläddra tillbaka och läsa om en särskilt givande formulering. 

Ni hajjar, va?!  Lugnet, litteraturen, konsten. Aaaah. Och här har vi dem, mästerverken som skall mätta min litterära hunger under jul och nyår:

        


Vadå?? VADÅ??!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 28 februari 2014 09:40

Äldsta dottern min går på sexårsverkssmhet- första året i skolmiljö, efter dagis. Och igår kom hon hem och frågade när hon ska få en egen mobiltelefon...Det visar sig att fyra av sexåringarna i hennes klass har mobiler- inte för spel, musik, fotograf...

Av Ulrika - 21 februari 2014 18:35

Här kommer anledningar till bristande bloggtid. För den som undrat. Och om du inte undrat, varför fortsätter du läsa? 1. Roligaste uppdraget- att ha ett ansvar för hur Stockholm Pride Park ser ut och fungerar och vad den innehåller i sommar. Grymt r...

Av Ulrika - 7 februari 2014 23:41

Hej hoppsansa, det är nu en månad som rökfri som firas... Och just nu är det ruggigt frustrerande. Så alla uppmuntrande hejarop mottages med stor tacksamhet... ...

Av Ulrika - 2 februari 2014 13:42

Jag måste boosta mitt ego för att orka stå emot röksuget, så är det bara. Jag måste gå runt och klappa mig själv på axeln för varje gång jag står emot en impuls/vana/ behov. Det är såklart jättejättekul för somliga i min omgivning som inte ännu skåda...

Av Ulrika - 28 januari 2014 07:45

Nä, nu byter jag ut rökdonen och tycka-synd-om mackorna mot annat. Som den här:   Mumsiga lilla frukostkicken bestående av stjälkselleri, morotsjuice, citronsaft, banan och färsk ingefära. Mumma. Har även en annan grön favorit bestående av avo...

Ovido - Quiz & Flashcards