Direktlänk till inlägg 28 december 2013

Funderingar inför nyårsafton, som inte handlar om val av galaklänning

Av Ulrika - 28 december 2013 09:48

 

Det blir en del press känner jag, att mötas av detta budskap i tunnelbanan varje dag. Som om min totalslapparjul borde straffa sig på något vis. Som om jag nu borde bunkra upp med färsk spenat och färsk ingefära och ekologiska apelsiner till de hälsosamma energismoothies jag borde börja bälga i mig när alla askungar tappar skorna på tolvslaget på nyårsafton.

Och det är väl klart att jag inte ska hasa runt i en oversized herrpyjamas av flanell fram till lunch när jullovet är över, eller okynnesäta frukt och nötkakan som bara blir godare ju mognare den blir där i kylen... Självklart inte!!! Men jullovet håller på fram till den 8 januari i vår familj, så det så. Och jag har massor med kaka kvar!


Jag har fått för mig att sättet jag tillbringar tolvslaget på nyårsafton är avgörande/ fingervisande om hur mitt år kommer bli. Detta är inte baserat på någon som helst vetenskaplig eller ens själupplevd bevisning, eftersom jag glömmer bort teorin direkt efter nyår och därför inte kan komma på om det stämmer eller inte. Jag brukar för det mesta jobba på nyårsafton, ibland med min sambo, ibland utan.(med eller utan puss på tolvslaget, alltså) Och rent krasst består väl mitt liv nästa år av lika mycket arbete som ditt- även om du tillbringar nyårskvällen på en hejdundrande galafest badandes i champagne. Så jag avstår festligheterna ännu ett årsskifte. Jag behöver inte fundera över kläder eller sällskap eller menyval eller raketinköp eller efterinsläpp- jag kommer helt sonika skruda mig i min missklädsamma uniform och stå hela kvällen och slänga käft med mina kollegor, tjäna dubbelt och skåla i pommac på tolvslaget. 

Och njuta av att jullovet fortsätter en vecka till. Och ta fram ytterligare en bit fruktkaka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 28 februari 2014 09:40

Äldsta dottern min går på sexårsverkssmhet- första året i skolmiljö, efter dagis. Och igår kom hon hem och frågade när hon ska få en egen mobiltelefon...Det visar sig att fyra av sexåringarna i hennes klass har mobiler- inte för spel, musik, fotograf...

Av Ulrika - 21 februari 2014 18:35

Här kommer anledningar till bristande bloggtid. För den som undrat. Och om du inte undrat, varför fortsätter du läsa? 1. Roligaste uppdraget- att ha ett ansvar för hur Stockholm Pride Park ser ut och fungerar och vad den innehåller i sommar. Grymt r...

Av Ulrika - 7 februari 2014 23:41

Hej hoppsansa, det är nu en månad som rökfri som firas... Och just nu är det ruggigt frustrerande. Så alla uppmuntrande hejarop mottages med stor tacksamhet... ...

Av Ulrika - 2 februari 2014 13:42

Jag måste boosta mitt ego för att orka stå emot röksuget, så är det bara. Jag måste gå runt och klappa mig själv på axeln för varje gång jag står emot en impuls/vana/ behov. Det är såklart jättejättekul för somliga i min omgivning som inte ännu skåda...

Av Ulrika - 28 januari 2014 07:45

Nä, nu byter jag ut rökdonen och tycka-synd-om mackorna mot annat. Som den här:   Mumsiga lilla frukostkicken bestående av stjälkselleri, morotsjuice, citronsaft, banan och färsk ingefära. Mumma. Har även en annan grön favorit bestående av avo...

Ovido - Quiz & Flashcards