Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

I natt drömde jag om ett barn och vuxen och miljövänligt konditori som jag vill driva...

Av Ulrika - 5 januari 2014 08:42

Upp på vågen- Men vaaaaaaaa?? En julkorv på tre kilo har lagt sig som en belåten parasitmask runt magen, precis där man drar åt svångremmen. 

Äh, det var det värt. En jul utan nybakat vörtbröd är ingen jul. Fast nästa år kanske jag inte behöver äta en sån hejdlös massa knäck...det är ju egentligen inte ens en favorit, så här i eftertankens krassa blekhet. Men nu är pausen slut, jullovet är officiellt över (eftersom jag åt upp de sista julkakorna igår)

Åter till min egen variant av lchf-kost. Under våren med variationen att dra ner på min höga konsumtion av mejeriprodukter och börja utforska konceptet "matiga sallader" en smula.


Fast i natt drömde jag att jag öppnade ett café och hembageri. I liten skala, jag bakade allt själv. Och det var så där mysigt, med udda koppar och sköna stolar och ombonat, och det fanns inte en ciabatta med salami/brieost inom synhåll och inga bulgursallader heller, bara kakfika och små chokladpraliner att njuta till det utsökta kaffet. Och alldeles färska bullar som doftade ut på gatan när dörren öppnades och lockade in fikasugna gäster. Och matbröd med förstås men de skars upp på plats och förvandlades till en vanlig smörgås, en som man kan ta en tugga av utan att gapa lika stort som hos tandläkaren. Utan sallad på jättetallrik med bestik. En vanlig macka, när fick du det på ett café sist? I normal storlek? (Varför ska allt vara så förbannat oversized i alla serveringssammanhang??Med prickig korv, eller cheddar, eller kallskuret kött... oh, kanske lite engelsk-inspirerade sandwiches??  och möjligheten att plocka ihop små varianter av afternoon tea? Varma scones med hemkokt marmelad och clotted cream.... Och hemkokt saft till barnen, ingen jävla festis. Jag hatar festis, och mer, och allt vad de heter. Det är helt sjukt att pynta 20 spänn för 2,5 dl sockrat vatten med päronarom i ett land där vatten är gratis och socker nästintill gratis det med!! Och det skulle finnas ett barnrum/barnhörn med krypvänlig matta och minimöbler och ritsaker, nåt som gjorde att de vuxna kunde föra ett samtal med en kompis i tio minuter utan att bli avbrutna. Och barnvagnsparkering med tak och låsmöjligheter utanför. Och det skulle finnas ett bokrecyclesystem- man lämnar en bok och tar en annan i utbyte från bokhyllan. Både för barn och vuxna. Och det skulle finnas plats att sitta kvar en stund och bläddra i den den där nya boken.

Jag har ingen aning om det ens är möjligt att leva på att driva en sådan verksamhet. Men precis i ögonblicket som jag vaknade ville jag inget hellre än att börja googla fram lediga lokaler till salu... 



Så när jag öppnar, visst kommer du förbi och tar en kaffe då? Eller ett glas jordgubbssaft? Jag bjuder på en bulle!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 28 februari 2014 09:40

Äldsta dottern min går på sexårsverkssmhet- första året i skolmiljö, efter dagis. Och igår kom hon hem och frågade när hon ska få en egen mobiltelefon...Det visar sig att fyra av sexåringarna i hennes klass har mobiler- inte för spel, musik, fotograf...

Av Ulrika - 21 februari 2014 18:35

Här kommer anledningar till bristande bloggtid. För den som undrat. Och om du inte undrat, varför fortsätter du läsa? 1. Roligaste uppdraget- att ha ett ansvar för hur Stockholm Pride Park ser ut och fungerar och vad den innehåller i sommar. Grymt r...

Av Ulrika - 7 februari 2014 23:41

Hej hoppsansa, det är nu en månad som rökfri som firas... Och just nu är det ruggigt frustrerande. Så alla uppmuntrande hejarop mottages med stor tacksamhet... ...

Av Ulrika - 2 februari 2014 13:42

Jag måste boosta mitt ego för att orka stå emot röksuget, så är det bara. Jag måste gå runt och klappa mig själv på axeln för varje gång jag står emot en impuls/vana/ behov. Det är såklart jättejättekul för somliga i min omgivning som inte ännu skåda...

Av Ulrika - 28 januari 2014 07:45

Nä, nu byter jag ut rökdonen och tycka-synd-om mackorna mot annat. Som den här:   Mumsiga lilla frukostkicken bestående av stjälkselleri, morotsjuice, citronsaft, banan och färsk ingefära. Mumma. Har även en annan grön favorit bestående av avo...

Ovido - Quiz & Flashcards