Alla inlägg den 2 september 2013

Av Ulrika - 2 september 2013 21:54

Innan jag fick familj jojobantade jag i 20 år. Från att jag var 14, tills jag blev gravid. Jag är 174 lång och kände mig alltid stor i alla sammanhang. Pendlade mellan 70 kg som var min
"nu är jag finvikt" och upp till 82 när jag slutade röka, var sambo eller bara inte orkade bry mig ett tag. Låg mestadels kring 74 kg och drog 40-42 i kläder. Det var soppdieter, pulver, viktväktare, Atkins... Och denna eviga känsla av att inte vara fin nog. Idag ser jag på foton av mig själv från dessa år av strävan och önskar jag fattat då vad jag förstår idag: Jag var vältränad, kurvig och alldeles fantastiskt fin nog!!

Jag gick upp över 30 kg under min första graviditet, gick ner till 85, blev gravid igen efter bara 6 månader från den första förlossningen. Pendlade mellan 80-85 kg efter amningen var avklarad- men vad hände sen? Jag väger ju drygt hundra pannor idag??

Sambofet, har ni hört den låten? Den stämmer på kvinnor med... Jag har inte sovit en oavbruten natts sömn på sex år ( jovisst, några stycken men inte många), är alltid trött, och lägger all energi på familj och jobb. Till och med vännerna jag alltid satte i första rummet har fått stå tillbaka och försvunnit ut i periferin. När jag är trött, då äter jag. När jag vill trösta mig, belöna mig, eller har långtråkigt, då äter jag. Helst godis. Så under de senaste tre åren har vikten krupit stadigt uppåt, tills den förra sommaren låg nära 110 kg. Körde Itrim, och sedan har jag legat runt 100, inte ändrat något av mitt fokus, inte tränat, inte valt klokt. Unnat mig, som det heter, allt gott att stoppa i munnen.
Sockerberoende är bara förnamnet. Hand i hand med ett stort intresse för matlagning, och en stor dos lathet och undanflykter, har det resulterat i den tunga människa jag blivit.
Ojojoj, det är många mönster att bryta. Jag har klippt alla kolhydrater från min mat nu, utom de som finns i grönsaker och mjölken i kaffet och teet. Det blir spännande att se vad vågen säger om det framöver!

Av Ulrika - 2 september 2013 08:47

Gick hela dagen igår och var snurrig i huvudet, om det var trötthet eller sockerabstinens vet jag inte. Skulle handla lunch med arbetskamraterna och fick välja en räkmacka utan macka för att komma undan kolhydraterna. Det blir lite torftigt att äta så, som tur är har jag makten i mitt eget kök och startade dagen med bacon, äggröra och stekt tomat.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards