Alla inlägg den 30 september 2013

Av Ulrika - 30 september 2013 09:10

Det är sant, tomatens näringsämnen är svåra att tillgodogöra sig när tomaten är rå. Burktomater är faktiskt bättre än färska! Chockerande, eller hur?
Med detta i åtanke presenterar jag nu ett ripoff recept, stulet från min vän Jenny som är en helt briljant kocka. Det är billigt, fantastiskt lchf-rättt och så gott att jag aldrig tröttnar. Receptet kan varieras i det oändliga, min favorit är denna version. Originalet innehåller riven mozzarella och balsamvinäger, men det faller inte mig helt på läppen.
Viktigt i detta recept- bränn inte löken, och använd inte torkad basilika. Och uteslut inte kanel!! Detta ger 8 portioner.

Den ultimata tomatsoppan;
2 st gula lökar
3 vitlöksklyftor
Olivolja
Krossade tomater, 3 paket
Salt, peppar
Kanel
1,5 dl Grädde
1 kruka färsk basilika
Ev vatten att späda med.

Fräs lök o vitlök i generöst med olivolja. Tillsätt tomatkross och all basilika. Puttra 20 min på låg värme. Låt svalna. Kör med mixer till önskad släthet. På plattan igen, låg värme.
Tillsätt grädden, smaka av med salt o peppar, dofta kanel, ca ett kryddmått.

Soppan kan användas som pastasås, i lasagne, avnjutas som den är med en bit bröd. I mina yngre fattigare dagar var detta den bästa festmaten, och den förtjänar att bli det igen.

Av Ulrika - 30 september 2013 08:49

Om jag känner mig sådär väldans godissugen är detta räddningen. Gör en stor mängd och skär i bitar, håller sig i kylen ett par veckor. Gött!

1,5 dl vispgrädde kokas upp med
50 g smör och en matsked pulverkaffe.
Dra av från värmen. Bryt ner 200 g mörk choklad, helst över 75%. Rör om till en slät kräm. Häll opp på ett fat med hög kant, låt svalna och ställ i kylen ett par timmar.
Yummy, yummy!

Av Ulrika - 30 september 2013 07:25

Svampmani- Hör hösten till. Jag kan inte låta bli att plocka, släpar hem proppfulla korgar, rensar, förväller eller torkar beroende på sort. Frys och skåp svämmar över. Vi äter ju bara svamp ibland. Det finns ingen rimlig förklaring till detta beteende. Jag kan inte passera en klase trattisar, hur fulla korgarna än är. Går inte förbi en glänta med gyllengula kantareller, om det så regnar och stormar och skogsturen dragit ut i timmar. Familjen får släpa mig ut ur skogen: "Neeeeej, tänk om nån annan hittar mina ställen??!!"

Till mitt försvar; Svampen blir julklappar i fina burkar, och i år SKA jag göra mer svampsås, svampsoppa, svampomelett. Faktiskt. Och om det är fint väder nästa gång jag är ledig hittar ni mig i svampmarkerna, garanterat.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards