Alla inlägg den 19 september 2013

Av Ulrika - 19 september 2013 22:50

...och få äta sina stora ord, med smör och pålägg! Apropå gårdagens husmoderliga inlägg. Mycket inspirerad av mitt eget brandtal införskaffade jag i morse:

En låda, det vill säga 10 kg, lingon. Har tillbringat hela dagen, med kortare avbrott, med att rensa ut ungefär hälften av bären som var dåliga och kokat sylt på resten. Nej vänta, det är visst ett par kilo kvar att rensa!!
Även om jag räknar min timlön i klass med en thailändsk bärplockares är nu denna sylt värd sin vikt i guld. Hemlagad, lagom sockrad röd guldsylt! (Funderar allvarligt på att åka tillbaka till marknaden imorgon och nacka fanskapet som sålde de uschliga bären)
Men hey! Jag lever som jag lär, det har rensats och puttrats hemtrevligt i grytorna och gu nåde den familjemedlem som ratar guldet till förmån för köpesylt i höst!
Nu kvarstår bara det hemtrevliga arbetet med att sanera köket från syltstänk och bananflugor (eller heter det lingonflugor? Är det en egen art?)
Sen kan jag med värkande nacke och axlar somna sött i förvissningen att jag lever upp till min självpåtagna roll som husmor ā la 50- tal.
Jippiiiiii!!!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards