Alla inlägg den 8 september 2013

Av Ulrika - 8 september 2013 11:16

Kul bieffekt av bloggen är såklart alla som kommer med tips. Förslag kring träning, kostråd och berättelser om egna erfarenheter. För att klargöra; alla tips är välkomna, jag har dock en plan, en väg jag slagit in på och har för avsikt att följa.
Det här är vad jag gör, lite mer konkret, för att vända min nedåtgående hälsotrend:
Kost: jag följer en ganska strikt LCHF-kost. Jag väljer bort socker, mjölmat, ris, potatis. Jag skär ner på mjölk. Jag äter massor av grönsaker, fet fisk, ägg, avocado, etc. Jag byter ut alla light och nyckelhålsprodukter mot bra råvaror och lägger tid på matlagningen.
Träning: Som ni förstår av bloggens namn- när jag började skriva vägde jag över hundra kilo. (102.7, exakt) Nu går viktkurvan nedåt, ca ett kilo i veckan. (Idag 99.8) Men löpning ligger lixom inte på dagordningen än. Jag gillar mina knän, de ska få följa med ett tag till. Så långa promenader i mina mbt- skor på förmiddagarna är min enda träningsverksamhet just nu. Det handlar ju om en ändring av livsstil, så nästa vecka är det premiär för cykeln till jobbet. Träningsformer kommer ändras under resans gång, det enda som är fastslaget är att jag inte vill ha en stillasittande livsstil.

Och så det där med rökning: Som är mitt stora Dåliga Samvete. Oj vad många gånger jag har slutat med det. Oj vad många gånger jag inte slutat på riktigt, utan börjat igen.
Är det en stor grej att sluta? Eller bara en i raden av dåliga vanor som skall brytas?
För mig är varje ovana jättestor, sitter i ryggraden, har varit i min livsstil sedan jag fick välja själv. Rökningen likaså, jag var 14 när jag började.
Och allt annat går att byta ut- latte mot kaffe med skvätt mjölk, potatis mot blomkålsmos, godis mot rostade frön och nötter, mackor med honung mot plättar med mascarpone och färska bär.... Ciggen ska inte bytas ut, bara försvinna, utan ersättning. Och jag samlar mental kraft för det. Inte riiiktigt där än. Men hav förströstan, det kommer, storverk väntar!

Nu ska jag baka en grym chokladtårta ā la LCHF till mammas födelsedag imorgon. Förlåt, inte chokladtårta. Det skall vara Chokladtårta :)

Av Ulrika - 8 september 2013 09:33

Gårdagen tillbringades på exakt det vis som får mitt inre att jubla; Bort från stan, ut på landet, hoppa i det glittrande kyliga vattnet från bryggan, lång svampvandring i skogen, fulla korgar. Jag fuskade lite och åt yngsta dotterns hemgjorda havrebollar, sittandes på en stubbe i skogen med solljuset flimrande genom grenverket. Kaffe smakar bäst så, med de tillbehören. Sen tillbaka till bryggan för kvällsdoppet, en god middag på det och hem mot stan. Eftersom det var lördag tyckte jag att jag var värd ett glas rött på balkongen efter nattning. Blir glad av de här små lugna perfekta dagarna, så glad.

Det finns många perfekta dagar, de flesta är inte relaterade till stora evenemang för mig. Bara dagar när allt känns vackert, faller på plats.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards