Alla inlägg den 6 september 2013

Av Ulrika - 6 september 2013 09:19

En av mina kategorier i denna blogg heter livsstil. Ett ord jag använt helt utan tanke på vad det betyder. Livsstil? Hmmmm, in på Wiki och kolla.

"En livsstil är en människas sätt att leva. Begreppet skapades av psykologen Alfred Adler 1929, och har använts i dagligt tal sedan 1960-talet. Livsstilen omfattar sådant som yrke, familj, bostad, socialt liv och fritidssysselsättningar, och andra levnadsvanor (mat, droger etc)"


(här är lite nostalgisk musik att lyssna på medan du läser, förresten) #spotify


Okej så Wiki är ju ingen källa till absolut sanning men brukar ju ge en fingervisning om vart det lutar. Jag fortsätter Googla (I have waaaayy too much free time) och drar mig till minnes att livsstil är ett begrepp man använder i marknad och sälj för att segmentera kunder. För att veta hur man bäst ska pracka på folk prylar de inte själva visste de behövde. Vem gör vad, gillar vad, köper vad... Men jag har nån liten gnagande känsla av att livsstil inte bara är personliga rabattmeddelanden från Ica Maxi (du brukar handla ekologisk mjölk och mörk choklad, titta, nu får du två för en!) eller glansiga tidningsomslag med hälften av rubrikerna inriktade på; Ändra dig! Köp! Bli bättre! och andra halvan; Våga tro på att du är bra som du är... verkligen peppande. Nej men livsstil måste vär betyda mer än så, gå att mäta i annat än konsumtionsmönster? Google, gooogle...


AHA!!! HÅLLBAR livsstil, nu jävlar börjar det ringa klockor här (och hälften av läsarna suckar, stänger ner texten men fortsätter lyssna på min fantastiska Cure-lista såklart..)

Hållbar livsstil, vad jag väljer varje dag satt i ett större sammanhang- etiskt, miljömässigt, socialt.

Wiki igen: "Hållbar livsstil är en livsstil där människor och miljö harmoniserar med varandra genom teknologi, ekonomi och individuella kraftansträngningar (oooh, det är mig de menar!!). En hållbar livsstil är en medveten livsstil där personligt ansvar gentemot andra människor och annat liv är en självklarhet". Citatet kommer från M.Gadoti, undrar om han är vegeterian?

Så egentligen måste inte min strävan efter att ändra mina taskiga ovanor kännas som en sån fånig egotripp, jag kan göra nåt större och bättre av den, jag kan sträva efter en mer hållbar livsstil. Då kan jag känna att jag inte bara får en friskare kropp, utan kanske även ett lyckligare samvete? 

Har du nånsin gjort en livsstilsinventering? Jag är ju en sucker för listor så jag måste ju omedelbart göra en sån, för att kunna se vad som ska ändras för att kropp och själ (i väldigt vid bemärkelse) ska bli sunda och glada. Så om jag använder Adlers uppräkning av områden och graderar dem efter en subjektiv och godtycklig bedömning av hur hållbara mina vanor är? Kanske man ska lägga in lite egna premisser oxå, det finns ju en risk att samhället har ändrats litegrann sen 1929. 

Jaha, det är väl bara att sätta igång. Fortsättning följer...


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards