Alla inlägg den 24 september 2013

Av Ulrika - 24 september 2013 10:38

Jag erkänner, jag är inte så jätteimpad av Facebook sådär generellt. Det blir lixom alltid några som skriver alldeles för ofta och om jätteointressanta saker. Eller såna som jag, som envisas med att lägga upp skrytiga bilder på de gyllengula kantarellerna i skogen, badbryggan i motljus eller den perfekta tårtan.

(erkänn, visst har du oxå dolt dem från tidslinjen, de där vännerna som uppdaterar sin status åttio gånger om dagen: "ska hoppa i duschen nu, kom ut ur duschen nu, har klätt på mig nu, är på väg till tunnelbanan nu, fan jag glömde inköpslistan på köksbordet och måste vända hem igen och missade tunnelbanan och nu ärjagpåvägtillbakamottunnelbananigenblablablabla". Dölj alla inlägg från Nisse från din tidslinje? JAAAA TACK!!!)


Vissa grupper är ju lite fascinerande, som den här; Family living, the true story. Den började som en motreaktion på homestylingbilderna folk lade upp, visade dammråttorna och flottet bakom spisen, kaoset i hallen...skönt att alla inte bor i tidningen Hus och Hems reportage, lixom. Ibland urartar det hela till rena äckelorgier, vi snackar inte dammråttor utan dammhästar, och närbilder på 8 månaders samlade klegg och hårtussar från duschavloppet... och då längtar jag lite efter Hus och Hem.

Jag är tämligen säker på att mina tankar på dödsbädden inte kommer vara "Jag önskar jag tillbringat mer tid med att städa hemma", men man behöver ju inte låta barnen gräva fram kläder till dagis ur säckarna med smutstvätt och låta dem vända dem utochin för att dölja fläckarna...

Min favorit på Fejjan är dock gruppen Bortskänkes/Bytes/Mottages 08-området, som i skrivande stund har 26829 medlemmar. Hela tanken är ju bara så grön och skön och ekonomisk: Byt sånt du inte har användning för (alla dumma impulsinköp och oönskade julklappar från jobbet och sånt som ligger i botten på lådorna på vinden) mot sånt du tror dig vilja ha/behöva (någon annans dumma impulsinköp etc...) Inga pengar är tillåtna, detta är en bytessite som administreras nitiskt av de auktoritära administratörerna, här bytes, basta!! Och personligen gillar jag det, vill man ha pengar finns ju Blocket. Jag har fått till så bra byten- nya MBTskor, kläder till kidsen, glassmaskin, böcker... och blivit av med sånt som bara tagit plats i hundra år för att det "kanske kommer till användning nån dag". Har blivit av med mängder av inte-använt nånsin-prylar som jag skänkt bort mot avhämtning.

Dessutom har jag fått ett godare samvete när jag kunnat hjälpa nån arbetslös fattig ensamstående småbarnsmamma direkt med saker till barnen, det slår att skänka pengar som äts upp av administrationen i Rädda Barnen med hästlängder. För rent krasst finns det en rätt stor och obehaglig fattigdom i Sverige. Och ja, allt är relativt, barnen svälter inte ihjäl i drösar här. Men att vara den enda sexåringen på förskolan som inte kan gå på kompisarnas kalas för att mamma inte har råd att köpa present kan inte vara någon höjdare. Eller att hela tiden vara den som måste låna hjälm, låna pulka, inte åkte på semester när gruppen ska berätta om sina sommarminnen... (men gud vad jag har blivit blödig sen jag fick barn, kan inte ens skriva om det här utan att få tårar i ögonen) Att vara den mamman, eller pappan, som hela tiden måste säga nej och se barnet krympa dag för dag måste vara så vidrigt.

Och en grupp där man kan be om hjälp utan att förlora all värdighet är mycket värd. Ni som har tid och för mycket prylar, kika in och bidra. Eller för all del, fortsätt stödja Rädda Barnen eller nån annan organisation. En del kommer säkert fram. Deras kontorspersonal behöver för övrigt en ny sittgrupp i fikarummet. 


(och jag tror visst Rädda Barnen och alla andra organisationer menar väl och vill väl och att det ibland bara blir lite fel. Men jag förbehåller mig rätten att vara sur och grinig, man får det ibland.)



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards