Alla inlägg den 18 september 2013

Av Ulrika - 18 september 2013 22:11

Hamnar ofta i diskussioner om mat, om vad som är viktigt med maten egentligen. Pris? Näringsvärde? Hur och var den odlas/ föds upp och hur den transporteras till min kastrull? E-nummerantal?
Matlagning och måltider är en passion för mig, har alltid varit. Ju äldre jag blir desto viktigare blir även ovanstående frågeställningar. Jag är inte nöjd med helfabrikat, jag vill känna/ lukta/ köpa råvarorna och laga från grunden- lyxigt ur både ekonomisk vinkel och tidsperspektiv kanske, men jag inbillar mig att maten smakar bättre då, och att jag oxå själv kan reglera sockermängden och näringsinnehållet bättre. Det handlar väl mest om att få välja. Jag vill ju inte ge barnen godis varje dag- för att socker i stora mängder inte är nyttigt. Exempel; En vanlig limpa från butiken innehåller runt 9% socker. Det är som en slät vetebulle! Brödet jag bakar själv innehåller typ en tesked honung per limpa. Sylt från butiken innehåller oftast mer socker än bär ( läs mer: http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=F8018980B10ED013EBC2C4402692A643.sonny4?cid=25968641&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d422711%26amp%3bnew%3dtrue )
Jag kokar egen sylt och saft och använder för det mesta mindre än en femtedel av sockermängden som anges i recepten- då smakar det bär istället för socker och det räcker med mindre mängder till gröten/ pannkakorna/ filmjölken. (och få inte igång mig om mänden tillsatt socker i smaksatt lättyoghurt, vilken jävla blåsning!) Jag har förmånen att ha tillgång till både blåbärsskog och trädgårdsbär, så jag är lite bortskämd där kanske.
Jag har svårt att påverka vad som serveras på skolan och dagis, men hemma kan jag göra mitt bästa för att maten skall innehålla mycket näring och så få tomma kalorier som möjligt. Så näringsinnehållet är definitivt viktigare än priset. Även hur maten framställs är viktigare än priset för mig. Massproduktionen av djur med allt det innebär av djurplågeri och miljöpåverkan skrämmer mig. Jag äter hellre mycket grönt och mindre kött men från djur som inte har lidit före slakten. Jag äter hellre grönt som inte besprutats med skumma medel, allra helst odlat nära så inte transporterna påverkat miljön för mycket.
Japp, helt rätt. Det blir dyrt och tar massor av tid. Och jag fattar att det inte är alla som kan/ vill/ orkar välja som jag. Det är lustigt dock hur provocerade människor kan bli av att jag hellre bakar mitt eget bröd och kokar min egen sylt. Som om det vore kritik mot deras livsstil... Min livsstil är ingen kritik, bara mina egna val och prioriteringar!

Och bara för att bråka lite ska jag åka ut till H4 i Akalla och förboka mig en glad julskinka! Tugga på den ni!

http://www.ekologisk-mat.se/ShowComment.aspx?ID=1099

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards