Alla inlägg den 3 september 2013

Av Ulrika - 3 september 2013 21:29

Måste dela detta grymt goda recept, som vi avnjöt ikväll för att fira dotterns namnsdag. Inte helt utan dåligt samvete, men nära nog :)
3 stora ägg
2 dl vispgrädde
100 g mörk choklad 81%
2 dl blåbär

Vispa äggvitor till hårt skum, fyll på med grädden och vispa alltihop medelhårt. Smält chokladen, låt svalna något och rör sedan i äggulorna till en jämn smet. Blanda ihop med gräddskummet och låt stå kallt ett par timmar. Servera med en näve osockrade blåbär.

Barnen var mycket nöjda den vuxna smaken till trots.

Av Ulrika - 3 september 2013 17:18

Gjort på blomkål, crème fraîche och riven pecorinoost... Herregud vad gott!!

Av Ulrika - 3 september 2013 11:34

Var stressad i morse och tryckte i mig ett kokt ägg och en kopp te, så jag unnar mig en rejäl lunch och bläddrar lite i senaste av Mats-Eric Nilsson, om restaurangmat. Skrämmande!

Spenatsoppa, på hemgjord grönsaksbuljong och crème fraîche. Avokado och tomat med himmelsk röra; rökt makrill, rödlök, persilja, majonnäs och crème fraîche. Njutning! Tänk om man hade tid och råd att laga god mat på fina råvaror varje dag.. Eller bara valde att prioritera det före annat? Jag har läst alldeles för många av Mats-Eric Nilssons böcker för att kunna utfodra mina barn med skräp. Nu tänkter jag faktiskt börja med samma linje även mot mig själv. För den som är intresserad av nya perspektiv på det vi äter rekommenderar jag ovan nämnda författare. Räkna med att matkontot fördubblas efter avslutad läsning!

Av Ulrika - 3 september 2013 09:28

Hittade dessa mbt-skor som jag bytt till mig genom en fantastisk bytesgrupp på facebook: Bortskänkes, bytes, mottages 08-området. Som Blocket utan pengar.

Jag gissar att det är kopior, men det ger ju en chans att prova utan att lägga ut en massa pengar på något jag inte är säker på. I alla fall var det ett bra byte- oavsett effekten är skorna sköna och jag slipper köpa nya höstskor. Det är ju omdebatterat huruvida mbt-skor verkligen gör någon skillnad ur hälsosynpunkt, jag tycker det känns rejält i vaderna när jag gått ett tag men å andra sidan kanske det gjort det i ett par vanliga skor oxå. Någon som provat och har en åsikt?

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards